tisdag 7 maj 2013

Nattens Cirkus - Erin Morgenstern


Titel: Nattens Cirkus (The Night Circus)
Författare: Erin Morgenstern
Serie: - 
Antal sidor: 421
Utgivningsår: 2012 (2011)
Betyg: 4/5


Välkommen till Le Cirque des Rêves – en cirkus olik alla andra. Inne i de svart- och vitrandiga tälten, i en färglös värld som hör nattens mörkaste timmar till, döljer sig helt unika upplevelser och fantastiska fenomen. Bakom kulisserna pågår en kraftmätning mellan två unga magiker, Celia och Marco, som sedan barndomen tränats i att spela ett spel där de måste använda fantasins och viljans krafter för att överträffa varandra.

Det här är en annorlunda bok som jag tror att man antingen älskar, eller så gör man det inte. Jag älskar hela stämningen över boken. Så fort cirkusen kommer in i bilden dras man snabbt in i mystiken som ligger över den och man vill bara veta hur det ska gå för alla inblandade. Vissa partier tycket jag var lite småsega, men det gjorde inte så mycket för resten vägde upp för det.

Karaktärerna tycker jag är bra. Jag gillar båda Celia och Marco. Celia gillade jag från början medan mina känslor för Marco var lite svängiga i början, men på slutet tyckte jag riktigt mycket om honom. Jag gillade även tvillingarna och Bailey. Först tyckte jag det var lite förvirrande med Baylies historia, jag förstod liksom inte riktigt hur han hängde ihop med resten, men efter ett par kapitel ur hans synvinkel längtade jag till att veta vilken roll han skulle spela och hur allt skulle knytas ihop på slutet.

Jag blev aldrig riktigt klok på hur magin fungerade, om det var något som bara vissa kunde göra eller om alla kunde bara man lärde sig hur man gjorde? Men jag älskade den, och alla tälten på cirkusen var fantastiska. Isträdgården (vad den så den hette?), Önsketrädet och Labyrinten var några av mina favoriter.

Jag tyckte väldigt mycket om slutet, jag gillade hur alla trådar knöts ihop, och hur historien slutade! 
                                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar