tisdag 1 oktober 2013

The Elite - Kiera Cass

Titel: The Elite
Författare: Kiera Cass
Serie: The Selection #2
Antal sidor: 323
Utgivningsår: 2013
Betyg: 4/5

America Singer is one of the THE ELITE and Prince Maxon only has eyes on her. If she wins the competition for his heart, she will leave her pre-destined life for a world of luxury. But the outcome is less than certain; the threat of rebel violence just beyond the palace walls is escalating into war and bitter rivals are ready to take her down. And as America's feelings for Maxon grows stronger, ex-lover Aspen waits for her in the shadows. Where do her loyalties truly lie?

Om jag ska beskriva The Elite med ett ord så är det: frustrerande. Jag är frustrerad över mycket, men mest över America. Jag gillade America i The Selection och jag gillar henne i första delen av den här boken med, men sen blir hon så fruktansvärt frustrerande. Hennes velande mellan Maxon och Aspen blir väldigt jobbigt efter ett tag och det som irriterar mig mest är att hon blir arg på Maxon när han är med de andra tjejerna, men det är helt okej för henne att smyga med Aspen bakom Maxons rygg? Och min känslor för Maxon i den här boken är väldigt upp och ner. Först älskar jag honom, sen gör jag inte det, sen gör jag det igen osv. Jag gillade inte Aspen så mycket i The Selection men jag tyckte faktiskt lite bättre om honom här. Inte mycket, men lite. 

Det känns att det här är en mellanbok. Jag brukar inte ha så mycket emot mellanböcker, men det känns ganska tydligt att det här är en sådan. Det händer liksom inte jättemycket som driver handlingen framåt. Man bara väntar på sista delen när man får veta vem Maxon väljer och hur det hela ska sluta. Halva boken går ut på att America velar mellan killarna och resten har med rebellerna eller tävlingen att göra. 

Det låter inte alls som att gillade den här boken, men det gjorde jag! Den var underhållande och jag gillar fortfarande hela konceptet med kasterna och tävlingen. Jag ser verkligen fram emot sista delen och det ska bli spännande att se hur det hela slutar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar