söndag 22 december 2013

Fangirl - Rainbow Rowell

Titel: Fangirl 
Författare: Rainbow Rowell
Serie: -
Antal sidor: 433
Utgivningsår: 2013
Förlag: St. Martin's Press 
Betyg: 5/5

Cath is a Simon Snow fan. Okay, the whole world is a Simon Snow fan . . . But for Cath, being a fan is her life — and she’s really good at it. She and her twin sister, Wren, ensconced themselves in the Simon Snow series when they were just kids; it’s what got them through their mother leaving. Reading. Rereading. Hanging out in Simon Snow forums, writing Simon Snow fan fiction, dressing up like the characters for every movie premiere. Cath’s sister has mostly grown away from fandom, but Cath can’t let go. She doesn’t want to. Now that they’re going to college, Wren has told Cath she doesn’t want to be roommates. Cath is on her own, completely outside of her comfort zone. She’s got a surly roommate with a charming, always-around boyfriend, a fiction-writing professor who thinks fan fiction is the end of the civilized world, a handsome classmate who only wants to talk about words . . . And she can’t stop worrying about her dad, who’s loving and fragile and has never really been alone. For Cath, the question is: Can she do this?
Can she make it without Wren holding her hand? Is she ready to start living her own life? Writing her own stories? And does she even want to move on if it means leaving Simon Snow behind?

Åh vad jag älskade den här boken. Den var så fin och söt och bara allmänt underbar. Jag har aldrig riktigt förstått mig på fanfiction innan, varken varför man vill skriva eller läsa det. Men efter att ha läst den här boken och sett det ur Caths perspektiv så kan jag nu förstå varför man gör båda delarna. 

Cath är en väldigt sympatisk karaktär och jag hade väldigt lätt att relatera till henne. Många personlighetsdrag och många saker som hon gjorde kände jag igen mig mycket i. Jag älskar hur hon älskar Simon Snow så mycket och hur det tar upp hela hennes liv i princip. Alla kan vi väl känna igen oss i hur det är att vara besatt av en bok så mycket (jag har själv varit det många gånger, i Harry Potter till exempel). Levi bara älskar jag, han är så underbar. Jag tycker om att han är så glad hela tiden, det är inte särskilt ofta man ser sådana karaktärer tycker jag och jag gillar det verkligen! De flesta andra karaktärerna gillar jag också speciellt Wren och Reagan. Även om jag hade lite blandade känslor om Wren ibland så slutade med att jag tyckte om henne. 

Jag gillar verkligen handlingen. Jag gillar att se hur Cath måste krypa ut ur sitt skal, även om det är motvilligt. Jag älskar också att läsa det Cath, har skrivit och det var intressant att läsa om Simon och Baz. En sak jag verkligen gillar med Rainbow Rowells böcker är att hon har med en mörkare saker också. Både i Eleanor & Park och Fangirl behandlas också tunga ämnen och jag gillar det, det är viktigt att det får vara med tycker jag. Även om boken är supersöt på många ställen så är den inte bara det och det är skönt, det gör den mer realistiskt. 

Det känns som att jag har skrivit hur mycket jag älskar den här boken nu. För det gör jag verkligen, och jag skulle rekommendera den här boken till alla som ville ha en mycket bra bok med relaterbara karaktärer. Det var så många scener som var så fina! Jag kommer definitvit att slänga mig över Rainbow Rowells nästa bok och har ni inte läst Fangirl än tycker jag verkligen att ni ska göra det!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar