lördag 21 juni 2014

Just One Day - Gayle Forman

Titel: Just One Day
Författare: Gayle Forman
Serie: Just One Day #1
Antal sidor: 369
Utgivningsår: 2013
Förlag: Dutton Juvenile
Betyg: 5/5

Allyson Healey's life is exactly like her suitcase—packed, planned, ordered. Then on the last day of her three-week post-graduation European tour, she meets Willem. A free-spirited, roving actor, Willem is everything she’s not, and when he invites her to abandon her plans and come to Paris with him, Allyson says yes. This uncharacteristic decision leads to a day of risk and romance, liberation and intimacy: 24 hours that will transform Allyson’s life.

Efter att ha läst både If I Stay och Where She Went och tyckt väldigt mycket om dem, så ville jag läsa Gayle Formans andra böcker också och bestämde mig därför för att köpa Just One Day och Just One Year. Och vad jag är glad för att jag gjorde det, för jag tycker så mycket om den här boken.

Just One Day har så många saker som jag älskar. När jag började läsa boken trodde jag att jag skulle få en sak, men jag fick en helt annan och det var en positiv överraskning. Jag trodde boken skulle utspela sig under en dag och sedan vara slut, men den var så mycket mer än så. Jag är medveten om att jag är lite vag nu, men det är svårt att prata om handlingen utan att spoila något, och jag tror att det här är en bok som man får ut mest av om man inte vet så mycket om den. Men jag älskade handlingen, så mycket kan jag säga. Jag älskade även resorna, jag älskade att boken inte bara utspelade sig i USA utan även i Europa i städer som London och Paris.

Allyson är en riktigt, riktigt bra karaktär och jag tyckte väldigt mycket om henne. Det var länge sedan jag kunde relatera till en karaktär så mycket som jag kunde relatera till Allyson och det gjorde att jag tyckte om henne ännu mer. Jag kunde känna hennes panik i olika situationer, men också hennes glädje och rädsla. Jag älskade att läsa om hennes karaktärsutveckling och det kan vara en utav de bästa karaktärsutvecklingarna jag sett. Willem hade jag lite svårare för och jag hade svårt att bestämma mig för vad jag egentligen tyckte om honom. Det var liksom väldigt svårt att få något grepp om honom. Av de andra karaktärerna tyckte jag varken om Allysons bästa kompis Melanie eller hennes föräldrar.

Gayle Formans språk är precis så fint i den här boken som det var i If I Stay och hon är verkligen en mästare på att berätta historier. Jag ville hela tiden fortsätta att läsa och kunde inte lägga den ifrån mig. I vanliga fall hade jag nog inte tyckte så mycket om slutet, men jag vet inte om det beror på att jag vet att det finns en novell som kommer efter eller vad det är, för jag tyckte mycket om det. Har ni inte läst någonting av Gayle Forman än så tycker jag definitivt att ni ska göra det!       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar