lördag 6 september 2014

Odjurens stad - Isabel Allende

Titel: Odjurens stad (La ciudad de las Bestias)
Författare: Isabel Allende
Serie: Eagle and Jaguar #1
Antal sidor: 301
Utgivningsår: 2002
Förlag: Rabén & Sjögren
Betyg: 5/5

Fifteen-year-old Alexander Cold is about to join his fearless grandmother on the trip of a lifetime. An International Geographic expedition is headed to the dangerous, remote wilds of South America, on a mission to document the legendary Yeti of the Amazon known as the Beast. But there are many secrets hidden in the unexplored wilderness, as Alex and his new friend Nadia soon discover. Drawing on the strength of their spirit guides, both young people are led on a thrilling and unforgettable journey to the ultimate discovery. . . .

Det har varit många omläsningar för mig i sommar (jag älskar att läsa om böcker!) och det här är ytterliggare en sådan. Jag läste Odjurens stad första gången när jag gick i åttan tror jag och älskade den då. Sen har jag tänkt på den ganska ofta under årens lopp men det har liksom aldrig blivit att jag läst om den. Men sedan hittade jag den på Myrorna när jag var där i början av sommaren och jag var bara tvungen att köpa den. Och jag tyckte precis lika mycket om den som jag gjorde första gången jag läste den.

Jag älskar att resa och en plats som jag verkligen skulle vill besöka någon gång i livet är Amazonas. Jag älskar att boken utspelar sig i Amazonas och jag tycker det är så häftigt att läsa om hur allt är där (sen är ju uppenbarligen inte allt sant, men ändå, bara själva stämningen). Handlingen tycker jag är så bra. Jag älskar att få följa Alex och de andras resa och hur det navigerar sig i djungeln. Vissa saker som Alex och Nadia är med om är ju helt sjuka och hade det varit jag som varit med om dem kan jag garantera att jag hade kissat ner mig av rädsla. En annan sak som jag älskar är de övernaturliga inslagen. Amazonas i sig tycker jag är ganska magiskt, men det blir ännu mer så när allt inte är på riktigt, även om det känns som att det faktiskt skulle kunna vara på riktigt.

Alex tycker jag så mycket om. I början är han bortskämd och en aning gnällig, men sen växer han så mycket och blir så stark och modig. Nadia tycker jag också så mycket om. Även hon är så stark och modig och vågar stå upp för sig själv men har även respekt för allt runt omkring henne. I början hade jag så svårt för Kate, hon var så kall och konstig, men ju längre boken gick, desto mer tyckte jag om henne.

Jag älskar verkligen den här boken, den är så annorlunda och spännande och jag kan verkligen rekommendera den till någon som vill ha just något annorlunda och som vill vara med om ett riktigt äventyr. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar