fredag 7 november 2014

De odödligas hunger - Julie Kagawa

22892926Titel: De odödligas hunger (The Eternity Cure)
Författare: Julie Kagawa
Serie: Blood of Eden #2
Antal sidor: 426
Utgivningsår: 2014
Förlag: Harlequin
Betyg: 5/5

Spoilers från föregående del förekommer

Hon har gjort det otänkbara: dött för att överleva. Utkastad från Eden och skild från den enda hon någonsin vågat älska, ska Allie följa blodets kall för att rädda hennes skapare Kanin från Sarren. Men när spåren leder tillbaka till hennes hemstad New Covington finner Allie något som kommer att förändra världen för all framtid – och som eventuellt innebär slutet för både människor och vampyrer. En ny pest härjar – röda lung-viruset – som är dödlig för både människor och vampyrer. Deras enda hopp är den hemlighet som Kanin bär på, men ska Allie hinna fram till honom i tid? Allie trodde att odödligheten skulle vara för alltid. Men nu när allt har vänts uppochner kommer gränsen mellan människa och monster fortsätta suddas ut, och hon ställs inför ett val – ett val som ingen borde behöva göra. 

Jag läste De odödligas regler tidigare i år och älskade den. Egentligen hade jag tänkt att köpa de två sista delarna på engelska men när Harlequin hade den här boken billig på bokmässan kunde jag bara inte låta bli att köpa den. Och jag älskade den precis lika mycket som första boken.

Alltså jag älskar handlingen i den här serien. Vampyrer och dystopi, kan det bli bättre? Julie Kagawa är verkligen en mästare på att bygga upp världar och berätta historier. Handlingen tar vid några månader efter att första boken slutade och jag älskar att få läsa om Allie och hur hon kämpar för att överleva och hitta Kanin. Boken blir aldrig tråkig och jag var underhållen från början till slut.

Jag tycker så mycket om Allie. Hon är stark och smart och jag gillar verkligen att hon lyckas (och vill) hålla kvar vid sin mänskliga sida trots att det finns så mycket som talar mot henne. Zeke tycker jag också så mycket om. Jag var inte alls särskilt förtjust i kärleksbiten i första boken med den är mycket bättre nu och jag köper den och tycker väldigt mycket om den. Kanin har jag gillat från början och det gör jag nu med. En annan karaktär som dyker upp mer nu är Schalaken (tror han heter Jackal på engelska) och även om han är en skitstövel så tillför han mycket humor till boken (jag är svag på sarkastiska kaaktärer).

De odödligas hunger är fullkomligt beroendeframkallande och när jag väl började läsa kunde jag inte sluta. Jag tycker verkligen så mycket om den här serien och jag ser så mycket fram emot att få läsa sista delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar