söndag 10 maj 2015

Odinsbarn - Siri Pettersen

24807756 Titel: Odinsbarn
Författare: Siri Pettersen
Serie: Korpringarna
Antal sidor: 662
Utgivningsår: 2015
Förlag: B. Wahströms
Betyg: 4,5/5

Tänk dig att du saknar något som alla andra har. Något som visar att du hör hemma i den här världen. Något som är så viktigt, att utan det är du ingenting. En pest. En myt. En människa.  Hirka är femton vintrar gammal när hon får veta att hon är ett odinsbarn - ett svanslöst odjur från en annan värld som sprider röta omkring sig. Hela hennes tillvaro ställs på ända. Hon är föraktad, fruktad och jagad, och någon vill döda henne för att hennes identitet ska förbli en hemlighet. Men det finns värre saker än odinsbarn, och Hirka är inte den enda varelsen som har tagit sig igenom världarna ... 

Jag såg flera som läste den här på Goodreads och blev väldigt nyfiken. Jag menar, norsk fantasy är ju inte sådant man läser varje dag, så jag gick till biblioteket och lånade den, och jag tycker verkligen så mycket om den.

Vi börjar med det som jag tyckte mindre om så vi får det ur vägen. En sak som förvånade mig var att boken var tjock, över 600 sidor och det var väl det enda som var lite negativt. Inte själva att boken var tjock, utan att de första 100-200 sidorna var en aning sega. Hade man kortat ner boken och fått igång handlingen lite fortare så hade det här utan tvekan blivit en femma i betyg. En annan sak var att jag saknade lite världsförklaringar, jag älskade världen men hade velat ha lite mer förklaringar till vissa saker lite tidigare.

Så, jag fullkomligt älskar Siri Pettersens värld. Jag älskar att fantasyvärlden har nordiska mytologiska inslag. Världen var så välgenomtänkt och verklig och jag tyckte så mycket om att människorna var de som var annorlunda och kom från en annan värld. Handlingen tyckte jag också så mycket om. Förutom början då, som var en aning seg, så var hände det mycket, speciellt på slutet och slutet var så spännande att jag inte vet vad. När jag hade läst ut boken var jag fortfarande kvar i världen och ville läsa fortsättningen på en gång.

Jag tyckte väldigt mycket om Hirka. Hon var så stark och modig och jag gillade att hon inte var rädd för att fatta jobbiga beslut utan gjorde det som hon tyckte var bäst. Rime var nog min favorit bland karaktärerna. Jag vet inte vad det var men jag älskade honom. Jag gillade att han vågade gå sin egen väg och inte gjorde som alla andra tyckte att han skulle.

En väldigt bra bok som jag verkligen rekommenderar om man vill ha annorlunda fantasy, och jag kan verkligen inte vänta tills uppföljaren kommer ut.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar