måndag 18 januari 2016

Deimensioner - Sofie Berthet

25443541Titel: Dimensioner
Författare: Sofie Berhet
Serie: Nova-trilogin #1
Antal sidor: 404
Utgivningsår: 2015
Förlag: Modernista
Betyg: 3/5

Tack så mycket Modernista för recensionsexemplaret!


Sjuttonåriga Nova lever ett helt vanligt liv i en liten ort på den skånska sydkusten. Tills hon träffar Alex - då förändras allt. Han är inte som någon annan, och Nova faller handlöst.
Men så kommer chocken: Nova får veta att Alex är från framtiden, och att resor mellan dimensionerna - tidsresor - är möjliga. Nova får dessutom reda på att hon är den första människan i historien med förmågan att förflytta sig i tiden. Det öppnar magiska dörrar: Hon får uppleva saker som ingen annan upplevt, saker hon aldrig kunnat drömma om.
Men Novas förmåga utgör också ett förödande hot mot det strikt uppdelade framtidssamhället. Något som gör henne till måltavla för mäktiga krafter...

När jag först hörde talas om Dimensioner blev jag väldigt glad och nyfiken. En svensk dystopi. Med tidsresor! Kan det bli bättre än så? Nej, tänkte jag. Så när jag fick boken som recensionsexemplar av Modernista blev jag överlycklig och kastade mig genast över den. Men jag måste säga att jag blev lite besviken.

Vi börjar med det som jag inte tyckte om, så får vi det ur vägen. Handlingen. Eller ska jag säga brist på handling. När jag hade läst 100 sidor hade det hänt absolut ingenting och jag satt och undrade var dystopin var som jag utlovades, vart var tidsresorna? Samma sak efter 250. Missförstå mig inte, jag har inget emot böcker med lite action, men det måste i alla fall hända någonting. I mitt tyckte var boken 100 sidor för lång för det blev väldigt mycket vardag på sina ställen. 

På den positiva sidan så tyckte jag verkligen om framtiden som Sofie Berhet har byggt upp. Den var spännande och välgenomtänkt och även om jag hade önskat att jag hade fått se mer av den så gillade jag det jag fick se. Karaktärerna tyckte jag också var bra. Båda Nova och Alex var intressanta även om jag inte tror att de fick leva ut till sitt fulla potential i den här boken. 

Även om boken kanske var lite för händelselös för min smak så tyckte jag att slutet var spännande och jag ser fram emot att läsa nästa del och se vad som kommer att hända med Nova och Alex. 

2 kommentarer:

  1. Tyckte samma, det var slutet som fångade mig. Hade också en del problem med den språkliga nivån, tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, slutet var helt klart det bästa! Tråkigt när man blir så besviken på en bok, och håller med om språket, ibland tyckte inte jag heller att det var helt hundra, tyvärr.

      Radera