söndag 10 november 2013

Sparkle - Kaya McLaren

Titel: Sparkle (How I Came to Sparkle Again)
Författare: Kaya McLaren
Serie: -
Antal sidor: 298
Utgivningsår: 2013
Förlag: Kalla Kulor

Betyg: 3,5/5

Jill har precis drabbats av missfall när hon hittar sin man i säng med en annan kvinna. Fullkomligt förkrossad släpper hon allt, lämnar bilen som precis gick sönder, köper en ny och flyr till sin barndoms stad Sparkle, en liten skidort i Colorado. Lisa vaknar upp en morgon efter ännu en natt av meningslöst sex, tittar sig i spegeln och inser att hon inte längre vill behandla sin kropp som ett levande motell. Från och med nu tänker hon vänta på kärleken. Problemet är bara att kärleken kanske inte kommer från det håll hon räknat med. Tioåriga Cassie har efter förlusten av sin mamma tappat tron på allt. Hon avskyr sina barnvakter, saknar sin mamma och letar meddelanden från henne i form av hjärtformade stenar. Hennes pappa, Mike, oroar sig för henne samtidigt som han själv har tappat fotfästet efter hustruns död.

Det här var en väldigt mysig bok. Men den var inte puttenuttig, för den behandlar även tunga ämnen som ensamhet och död och jag fällde några tårar under bokens gång. Jag älskar känslan som finns i boken. Den utspelar sig i Colorado under vintern och jag fick en sån himla lust att åka skidor medan jag läste!

Karaktärerna är väl bra, men inga som riktigt fastnar. Mina favoriter var nog Cassie och Tom. Anledningen till att boken inte får högre betyg har bland annat att göra med hur den är skriven. Den blir väldigt allvetande på sina ställen och ibland byter den PoV från en mening till en annan. Jag vet inte, men jag gillar inte böcker som är skrivna på det här sättet. Men om man vill ha en mysig historia som man flyger igenom utan svårigheter så skulle jag rekommendera Sparkle.

2 kommentarer:

  1. Låter som en väldigt härlig och spännande bok. Kanske vore något att läsa :)

    Har förresten en ny tävling i bloggen nu där jag lottar ut ännu en fantasybok. Kika gärna in och delta :) Kommer att slänga upp en ny tävling varje måndag året ut!
    //www.ponkissons.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var mysig :)
      Kul, det ska jag definitivt kolla in! :)

      Radera