tisdag 17 december 2013

Det Svarta Hjärtat - Holly Black

Titel: Det Svarta Hjärtat (Black Heart)
Författare: Holly Black
Serie: Berörarna (Curse Workers) #3
Antal sidor: 300
Utgivningsår: 2013 (2012)
Förlag: B Wahlströms 
Betyg: 4/5

Gränserna mellan rätt och fel blir alltmer otydliga. FBI har fått Cassel att spionera på sin egen bror, nu vill de att han oskadliggör en annan man. Om han vållar skada med sin berörarförmåga i statens tjänst, vilken är då skillnaden mellan goda människor och onda? Är alla ute efter att utnyttja honom? Tiden rinner ut, i takt med Cassels egen magi, list och tålamod. Det finns varken enkla svar eller någon han kan lita på. Han har snart bara ett kort till att spela ut kärleken.

Jag gillar verkligen den här serien! Jag har gillat alla tre delarna och jag tycker att Det svarta hjärtat är en bra sista bok. En sak jag verkligen gillar med de här böckerna är att de är så annorlunda, jag kan inte riktigt komma på någon annan bok som är som de här.

Det är så roligt att läsa från en killes PoV emellanåt och jag bara älskar Cassel! Han är så sarkastisk och rolig, men samtidigt tycker jag synd om honom efter allt han har gått igenom. Det finns en slags sorgsenhet i honom också, under allt det sarkastiska. Han försöker göra människor till lags och göra det rätta, men ofta så blir det bara så fel. Jag tycker om Sam, Daneca och Lila, men ingen av de andra karaktärerna är jag särskilt förtjust i.

Jag tycker verkligen om världen som Holly Black har skapat, den är så annorlunda och unik. Handlingen är bra, mitt intresse hölls uppe hela tiden och en stund där på slutet hade jag lite lätt hjärtklappning. 

Det här är en serie som jag verkligen tycker om och det är tråkigt att den nu är över. Jag kommer att sakna Cassel! Men jag är nöjd med slutet och kommer definitivt att läsa mer av Holly Black. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar