söndag 16 mars 2014

Livet efter dig - Jojo Moyes

Titel: Livet efter dig (Me Before You)
Författare: Jojo Moyes
Serie: -
Antal sidor: 393
Utgivningsår: 2012 (2012)
Förlag: Printz Publishing

Betyg: 5/5

Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från det lilla kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans. När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som Wills sällskapsdam enbart för att hon inte kan hitta något annat, och hon behöver verkligen pengarna. Hon har ingen aning om hur hon ska hantera den dystre, oförskämde man som hon anställts för att ta hand om under dagarna, och han föraktar den illa klädda, pladdriga tjej som hans mor anställt i ett genomskinligt försök att pigga upp honom. Will har bestämt sig hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig. Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.

När jag köpte Livet efter dig hade jag riktigt höga förväntningar. Jag kände på mig att det skulle vara en bok jag skulle kunna tycka om, och det gjorde jag verkligen. Jag fullkomligt älskade den. Det här är, utan tvekan, en av de bästa böckerna jag någonsin läst.

Jag hörde talas om boken när den först kom ut på svenska och jag har velat läsa den väldigt länge men av någon anledning har det bara inte blivit av. Jag älskar varenda sida av den, från första till sista, och när jag var tvungen att lägga den ifrån mig så var det mycket motvilligt. Det hade kunnat vara en mörk och dyster historia, men Moyes har skrivit den med så mycket humor, och jag satt och fnissade på varannan sida ungefär. Handlingen tycker jag är så bra. Det är så roligt att läsa om Lous liv och se hur det flätas ihop med Wills.

Lou blev snabbt en av mina favoritkaraktärer. Jag älskar henne, hon är en fenomenal karaktär. Hon påminner mig mycket om Sophie Kinsellas karaktärer (ingen särskild, utan bara i allmänhet). Hon är ganska ofta dråplig och fick mig att skratta högt på flera ställen. Men hon har också ett stort hjärta och rätt dåligt självförtroende. Will Traynor är en sådan där karaktär som man inte vet om man ska älska eller hata. Jag lutar nog mer åt älska, men det fanns stunder då jag tyckte att han var otroligt självisk. Och det är han, både självisk och osympatisk, och det är så lätt att bli arg på honom. Men samtidigt förstår jag varför han känner som han gör. Jag kan inte ens föreställa mig hur det är att bli förlamad och inte kunna göra något utan hjälp, speciellt inte när man var så aktiv som han var innan. Och under allt det där osympatiska så finns det någon som bryr sig och som man tycker om. Jag älskar Lou och Wills relation. Jag älskar hur de utmanar varandra, hur Lou tvingar Will att göra saker han inte skulle gjort i vanliga fall och tvärtom. Patrick tyckte jag inte alls om, och Treena hade jag svårt att veta vad jag egentligen skulle tycka om. Lous föräldrar tycker jag var så roliga, speciellt hennes mamma som ibland gränsade till hysterisk.

Jag fullkomligt älskar den här boken och jag vet att jag kommer att läsa om den många gånger och säga till alla jag känner att läsa den. Slutet berörde mig något otroligt (ja, hela boken egentligen), och jag var lite av ett vrak när jag hade läst ut den. Om ni inte har läst Livet efter dig, så tycker jag att ni ska göra det på en gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar