torsdag 7 augusti 2014

Nattens begär - Sherrilyn Kenyon

Titel: Nattens begär (Night Pleasures)
Författare: Sherrilyn Kenyon
Serie: Dark Hunter #1
Antal sidor: 348
Utgivningsår: 2009
Förlag: Pocketförlaget
Betyg: 4/5

Amanda Devereaux har en helt galen familj. De är häxor, medier och vampyrjägare. Det gör att Amanda längtar efter ett lugnt, normalt liv med en vanlig pojkvän. Men så råkar hon hamna mitt i en attack som är riktad mot hennes syster, och vaknar fastkedjad vid en blond snygg främling, Kyrian av Trakien. Det visar sig snart att han är allt annat än en vanlig kille. Han är en Mörkrets jägare, en odödlig krigare som jagar och utplånar vampyrer och demoner. En passionerad med förbjuden attraktion uppstår genast mellan de båda och de måste snabbt hitta ett sätt att frigöra sig från varandra. Annars kommer de båda att dö.

Jag vet inte riktigt hur jag först hörde talas om den här boken, jag snubblade nog över den av en slump för många år sedan. Men jag läste den och tyckte väldigt mycket om den, och jag tror att detta är tredje eller fjärde gången jag läser den, och jag tycker lika mycket om den varje gång.

Jag har en svag punkt för Sherrilyn Kenyons Dark Hunter-serie. Jag har läst sju stycken tror jag och tycker nästan lika mycket om dem allihop. Det är långt ifrån det bästa jag någonsin läst, men det är ändå något med böckerna som lockar mig och de är väldigt underhållande. Det jag älskar med Nattens begär är de historiska inslagen plus det att den utspelar sig i New Orleans. Själva handlingen tycker jag också mycket om. Jag vill hela tiden läsa vidare för att få veta varför Kyrian blev en Dark Hunter och vad han har varit med om.

Jag tycker mycket om Amanda som huvudkaraktär. Hon är rolig och modig och hennes och Kyrians dialoger är så roliga ibland. Även Kyrian tycker jag om, även om det kan bli lite mycket trånande från hans del. Jag brukar se den här boken bland ungdomsböckerna i bokhandlarna och det förvånar mig alltid. Jag brukar undra om någon som jobbar i bokhandeln över huvud taget vet vad boken handlar om. För det är sex i den, och det är definitivt ingen ungdomsbok (inte för att jag inte tycker att det ska finnas sex i ungdomsböcker, för det tycker jag, men sexbitarna är ganska välbeskrivna). Så tycker ni inte om erotiska inslag i böcker ska ni kanske hoppa över den här boken. Och här kommer vi till den biten jag tycker mindre om med boken och det är Kyrians och Amandas trånande efter varandra. De vill ha varandra heeeela tiden, och det går väl bra till en viss del, men det blir lite mycket och det hela blir ganska töntigt.

Men om man kan bortse från det så tycker jag att boken är mycket underhållande. Dock skulle jag rekommendera att läsa den på engelska för jag upplever, av någon konstig anledning, allting mindre fånigt på engelska. Jag gillar verkligen den här serien och tänker definitivt fortsätta att läsa den.  

2 kommentarer:

  1. Haha jag har också läst den flera gånger! Jag vet inte varför, för varje gång tänker jag "det finns ju egentligen bättre böcker jag kan läsa..." men sen några månader senare sitter jag där igen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, eller hur! Det är precis samma sak för mig, men det är något med Kenyons böcker som är beroendeframkallande :)

      Radera