lördag 6 december 2014

The Beginning of Everything - Robyn Schneider

13522285Titel: The Beginning of Everything
Författare: Robyn Schneider
Serie: -
Antal sidor: 335
Utgivningsår: 2013
Förlag: Katherine Tegen Books
Betyg: 4/5

Golden boy Ezra Faulkner believes everyone has a tragedy waiting for them—a single encounter after which everything that really matters will happen. His particular tragedy waited until he was primed to lose it all: in one spectacular night, a reckless driver shatters Ezra’s knee, his athletic career, and his social life. No longer a front-runner for Homecoming King, Ezra finds himself at the table of misfits, where he encounters new girl Cassidy Thorpe. Cassidy is unlike anyone Ezra’s ever met, achingly effortless, fiercely intelligent, and determined to bring Ezra along on her endless adventures. But as Ezra dives into his new studies, new friendships, and new love, he learns that some people, like books, are easy to misread. And now he must consider: if one’s singular tragedy has already hit and everything after it has mattered quite a bit, what happens when more misfortune strikes? 

Jag hade inte alls hört mycket om The Beginning of Everything innan, men så fort jag läste vad den handlade om kände jag att jag var tvungen att läsa den. Och eftersom att jag var inne i en riktig contemporary period just då så bestämde jag mig för att köpa den. Jag hade väldigt höga förväntningar på boken och till en början måste jag säga att jag blev besviken. Den var inte dålig, men långt ifrån så bra som jag trodde att den skulle vara. Men jag tror att det här kan bero på att jag hade en förväntning på vad boken skulle vara innan och sedan var den inte så. Men sedan hände det något, och när det var ungefär en tredjedel kvar kunde jag inte lägga boken ifrån mig. Och den sista delen av boken var fantastisk.

Handlingen var till en början ganska händelselös, man får följa Ezra och hans tankar och känslor. Först tyckte jag det var lite tråkigt, men sedan insåg jag att jag gillade att läsa om Ezras liv och hur han försöker hitta tillbaka till sig själv efter olyckan. En sak som jag verkligen inte hade räknat med var att boken skulle vara så fruktansvärt sorglig som den var. Jag var inte alls beredd på det. Det hände en grej ungefär där när det var kanske en tredjedel kvar och där började jag gråta och grät mig sedan igenom hela sista delen. Slutet älskade jag samtidigt som det gjorde mig väldigt ledsen.

När det kommer till karaktärerna älskade jag Ezra. Han var så normal och som sagt så gillade jag verkligen att följa honom när han försökte lista ut vem han ville vara. En annan karaktär som jag verkligen gillade var Toby och resten av hans gäng. Cassidy har jag väldigt delade åsikter om. Jag tänker sätta det här inom spoiler för jag vill inte spoila någon som inte vill veta något (På ett sätt förstår jag varför hon betedde sig som hon gjorde, men samtidigt tycker jag det var så synd att hon kastade bort sitt liv så och inte vågade släppa in någon).

Jag tyckte att boken började en aning segt men slutet vägde verkligen upp för det och jag tyckte så mycket om den här boken och rekommenderar den mer gärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar