söndag 13 september 2015

Finding Audrey - Sophie Kinsella

23305614Titel: Finding Audrey
Författare: Sophie Kinsella
Serie: -
Antal sidor: 280
Utgivningsår: 2015
Förlag: Delacorte Books for Young Readers
Betyg: 4,5/5

An anxiety disorder disrupts fourteen-year-old Audrey’s daily life. She has been making slow but steady progress with Dr. Sarah, but when Audrey meets Linus, her brother’s gaming teammate, she is energized. She connects with him. Audrey can talk through her fears with Linus in a way she’s never been able to do with anyone before. As their friendship deepens and her recovery gains momentum, a sweet romantic connection develops, one that helps not just Audrey but also her entire family.

Jag har läst Sophie Kinsellas böcker sedan jag gick på högstadiet och älskar dem. Det började med att jag läste En shopaholics bekännelser och jag tror att jag har läst nästan alla hennes böcker nu. Hennes fristående böcker är mina favoriter, speciellt Can You Keep a Secret? Och I’ve Goy Your Number, så när jag fick reda på att hon skulle ge ut en YA blev jag så glad. Jag förhandsbeställde den och tyckte mycket om boken.

Finding Audrey kanske riktar sig till en yngre publik då Audrey är fjorton, men det var inget som störde mig. Den där humorn som är Sophie Kinsellas styrka och som jag bara älskar fanns där och den lyfte verkligen boken. Handlingen var fin och jag gillade att följa hur Audrey försökte ta sig ur sitt skal och få sin sociala fobi under kontroll. Det jag kan sakna lite var att det aldrig riktigt blev något djup i boken. Handlingen kretsar ju runt social fobi och även om jag tyckte att Kinsella skötte hela ämnet väldigt snyggt så önskar jag ändå att boken hade känts lite mer, nu låg det liksom bara och puttrade på ytan. En annan negativ sak är att man (aldrig fick veta vad som hade hänt Audrey på skolan). Det var ju ändå en så stor sak och då störde det mig att man inte fick veta det.

Jag gillade Audrey, hon var så söt och charmig och jag tyckte att det var lätt att tycka om henne. Av bikaraktärerna tyckte jag aldrig riktigt att Linus fick något djup även om jag gillade hans och Audreys relation. Annars tyckte jag väldigt mycket om Frank och Audreys föräldrar. Jag skrattade högt på flera ställen när Audreys mamma och Frank bråkade.

Som sagt tyckte jag mycket om den här boken och jag längtar tills jag får läsa mer av Sophie Kinsella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar