onsdag 2 september 2015

"Waiting On" Wednesday


"Waiting On" Wednesday började hos Jill på Breaking the Spine och är till för att visa böcker man längtar efter.

Djupa ro av Lisa Bjärbo
Releasedatum: 14 september 2015

25716197

Jag vet inte om det går att vänja sig. Om det blir lättare för varje gång man tänker på det. Det verkar inte så. I över en vecka har jag spelat upp den där scenen i mitt huvud nu, och tänkt på den röda Adidasjackan i lågorna. Ändå är det som att få en smäll på käften varje gång.  Jonathan är död. Dom hittade honom igår. Vi måste åka hem. Det blir aldrig normalt. I det lilla småländska samhället Ingelstad hittas nittonåriga Jonathan död. Det är mitt i sommaren, och hans kropp ligger livlös vid Djupa Ro. När beskedet når de närmsta fyra vännerna återvänder de en efter en till sin barndomsort, och samlas igen för första gången på nästan ett år. På pappret är det för att gå på begravningen. Men egentligen handlar det nog minst lika mycket om att överleva. David, Tove, Ludde, Paula och Jonathan har alla vuxit upp här. På en plats där alla känner alla har de sett varandra spela fotboll, hångla och halsa folköl på badplatsen. De har sett varandra längta bort, och de har sett varandra stanna kvar. Ändå finns det så mycket de aldrig delat. Så mycket de aldrig pratat om. Och ryktena färdas snabbt här. Det är mycket som är svårt att ta in. Jonathan drunknade. Han fastnade under bryggan och kom inte loss. Vad skulle han ens bada för? Ensam? Mitt i natten?

Tankar:
Jag har läst tre av Lisa Bjärbos tidigare böcker och jag tycker verkligen om dem, och jag är så nyfiken på den här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar