söndag 19 maj 2013

Rädda mig inte! - Tahereh Mafi


Titel: Rädda mig inte! (Unravel me)
Författare: Tahereh Mafi
Serie: Shatter Me #2
Antal sidor: 398
Utgivningsår: 2013 (2012)
Betyg: 5/5

Spoilers från föregående del förekommer

Beskrivning från Adlibris:
Juliettes beröring är dödlig. Hon satt inlåst på grund av sin förbannelse i åratal. Men så träffade hon Warner, den vackre unge mannen utan hjärta. Han gav henne frihet, men bara i hans fångenskap, och om hon använde sin kraft i tyranniets tjänst. Juliette vägrade och flydde tillsammans med Adam, rebellen som bad henne att slåss för friheten och för deras framtid som älskande. Men lika brinnande och okuvlig som Adams och Juliettes kärlek vuxit sig – lika förbjuden kommer den att bli.

Jag tänker börjar med Tahereh Mafis språk. Wow. Jag älskar det verkligen, det är så himla vackert! Det är så annorlunda och jag älskar de överstrukna meningarna.

Jag tycker att handlingen är bra. Riktigt bra till och med. Världen som Mafi har byggt upp är intressant och jag gillar konflikterna som är i boken. Jag kan inte gissa handlingen och vissa saker som hände förvånade mig verkligen!

Jag gillade verkligen Juliette i den första boken. Jag tyckte att trots allt hon gått igenom så var stark och lyckades hålla sig själv uppe. I den här boken sjunker hon lite i mina ögon (men bara lite). De första hundra sidorna går egentligen ut på att Juliette tycker synd om sig själv. Hon drar sig undan och istället för att konfrontera sina problem så går hon iväg och gömmer sig och gråter, vilket kan bli lite tjatigt i längden. Hon rycker dock upp sig på slutet och då kommer den Juliette som var med i första boken tillbaka igen. Och sen har vi Warner. Jag har verkligen en hat/kärlek-relation till Warner. Jag gillade hon verkligen inte i Rör mig inte. Verkligen inte. Men här kommer en annan sida av honom fram och i vissa stunder är det helt omöjligt att inte tycka om honom. Sen vände hans humör igen och jag undrar varför jag tycker om honom. Jag tycker mycket bättre om Adam, jag älskar Adam, även om han är lite mer i bakgrunden i den här boken. Och Kenji. Kenji är så rolig och jag älskar när han läxar upp Juliette och säger till henne att rycka upp sig. Det behövdes! Jag tänker inte ens prata om Warners pappa för nej, värre människa får man leta efter!

Jag längtar till sista delen kommer ut och det ska bli spännande och se hur Mafi knyter ihop allt.

Spoilers (markera för att läsa):
-Jag blev verkligen förvånad när man fick veta att Adam och Warner är syskon! Det hade jag inte räknat med. Ska bli spännande och se hur det utvecklar sig.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar