torsdag 8 augusti 2013

Insurgent - Veronica Roth

Titel: Insurgent
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent #2
Antal sidor: 382
Utgivningsår: 2013 (2012 på engelska) 
Betyg: 5/5

Ett enda val kan förändra dig - eller förgöra dig. Men varje val har konsekvenser, och när oroligheter väller upp i falangerna omkring henne måste Tris Prior fortsätta att försöka rädda de hon älskar - och sig själv - samtidigt som hon brottas med svåra frågor om sorg och förlåtelse, identitet och lojalitet, politik och kärlek. Tris initiationsdag borde ha varit en dag fylld av firande och segeryra tillsammans med hennes nya falang. I stället slutade dagen i obeskrivliga fasor. Nu rasar kriget, och konflikterna mellan falangerna och deras ideologier växer. Tris har förändrats genom de beslut hon fattat, men också som ett resultat av hennes nya upptäckter och relationer. Hon måste nu omfamna sin divergens fullt ut, oavsett vilka risker det innebär.  

Jag fullkomligt älskade Divergent och eftersom att jag läste den på svenska så tänkte jag att jag skulle vänta och läsa Insurgent tills även den kom ut på svenska. Och jag kan säga att väntan har varit lång, och jag kommer inte att vänta på Allegiant, den kommer jag att köpa på engelska direkt när den kommer ut, för slutet på Insurgent...

Jag hade väldigt höga förväntningar på Insurgent och boken kanske inte riktigt levde upp till Divergents klass, men det var inte långt ifrån. Jag älskar världen Roth har byggt upp med alla falangerna. Det är så smart och väldigt intressant och jag gillar det faktum att det finns divergenta människor och att de har en stor plats i handlingen. Handlingen är fartfylld och även om det kanske inte är action hela tiden, så var det hela tiden spännande och jag kunde inte sluta läsa.

Jag älskar Veronica Roths karaktärer. Jag gillade Tris i Divergent och det gör jag även här. Samma med Tobias. Och jag gillar att deras relation inte alltid är perfekt för när de har sina stunder så lyser det igenom hur starka deras känslor för varandra egentligen är.

Som sagt, en väldigt bra bok och jag kommer att köpa Allegiant så fort den kommer ut i oktober för det där slutet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar