torsdag 12 september 2013

Emmas Bokiga Bekännelser

Jag såg att Petra hade gjort den här taggen och hade taggat alla som ville göra den, så jag tänkte att jag skulle göra den. Taggen kommer från början från Cecilia som har kommit på den, och den går till så här:

Själva meningen med "bokiga bekännelser" är att varje person som gör den ska tänka efter vad som har hänt i sitt liv och sedan berättade om de 7 största sakerna som är relaterade till böcker och läsning. Det kan vara allt mellan himmel och jord, man sätter gränserna själv för vad man vill dela med sig av - glöm bara inte att namnge inlägget som "'ditt namn' bokiga bekännerlse". När man väl har "bekänt" så ska man tagga vidare 5 stycken andra bloggare, och sedan meddela dessa personer att de har blivit utvalda! Svårare än så är det inte. 

1. Harry Potter var början på min enorma kärlek för fantasy
När jag var sisådär nio år fick jag Harry Potter och de vises sten av min farbror i julklapp och aldrig hade jag kunnat föreställa mig hur mycket det skulle förändra mitt liv. Jag älskade boken redan från början och varje gång en ny bok kom ut var jag snabb på att köpa den. Jag växte upp med Harry Potter och utan Harry Potter tror jag inte att jag hade älskat fantasy så mycket som jag gör idag. 


2. Jag är en ofantlig känslomänniska...
Oja, gråta så mycket att jag inte kan andas, skratta så jag storknar, fnissa, sitta och gapa av chock... Japp, ibland känner jag till och med allt på samma gång. Jag har en förmåga att engagera mig väldigt mycket i karaktärerna i böckerna jag läser och ofta känner jag precis vad de känner. Ibland kan jag tänka att jag kanske känner lite för mycket haha.

3. ...och hopplös romantiker.
Jag är verkligen en hopplös romantiker. Ge mig någonting med kärlek och jag kan lova att jag sitter där och gråter efter ett tag. Jag är riktigt blödig när det kommer till kärlek och en bok är inte riktigt den samma utan en liten kärlekshistoria. 

4. När jag var liten älskade jag Kitty
Vilket är väldigt svårt att förstå idag då jag har väldigt svårt för deckare. Men jag äger och har läst huuur många Kitty-böcker som helst. Jag kommer ihåg att min favorit av alla var Kitty och den gyllene kolibrin. Vet inte varför jag tyckte bäst om den för alla böcker har ju samma utformning: Kitty får ett mysterium, hon kommer på några ledtrådar, sen blir hon nerslagen/tillfångatagen, sen löser hon mysteriet.



5. Folk i min närhet tycker att jag är konstig för att jag läser YA
Ja, varje gång jag säger till människor att jag mest läser YA tittar de lite konstigt på mig. De tycker tydligen att bara för att man är vuxen ska man läsa "vuxenböcker". De har ingen aning om vad de går miste om, inget slår YA!

6. Jag blir stressad av att ha för många olästa böcker hemma
Ja, jag kan inte ha mer än typ 10 olästa böcker innan jag blir otroligt stressad. Då känner jag att jag måste läsa och det tar bort det roliga. Helst har jag några stycken som jag betar av innan jag köper/lånar nya.

7. Jag vet inte vad jag skulle göra utan Goodreads
Jag frågar mig väldigt ofta hur jag klarade mig i 21 år utan Goodreads. Hur höll man koll på alla böcker som man läst/ville läsa innan? Nej, tack gode gud för Goodreads! 

Jag har ingen riktig koll på vilka som har gjort den här eller blivit taggade, men känner du för att göra den, gör den! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar