söndag 30 mars 2014

Stjärnmärkt - Jessica Spotswood

Titel: Stjärnmärkt (Star Cursed)
Författare: Jessica Spotswood
Serie: The Cahill Witch Chronicles #2
Antal sidor: 312
Utgivningsår: 2014 
Förlag: Rabén och Sjögren

Betyg: 4/5

Stjärnmärkt tar oss tillbaka till ett alternativt New England i slutet av 1800-talet - en värld befolkad av häxor, tyngd av brödraskapets förtryck och en ödestyngd profetia. Cate har gått med i systraskapet, en hemlig sammanslutning av häxor. Där axlar hon motvilligt den tunga bördan av att vara den utvalda, den häxa som en gammal profetia pekat ut som den som ska leda kampen mot brödraskapets tyranni och få till stånd en ny magisk tidsålder. Men även inom systraskapet härskar intrigerna. Lojaliteter och tidigare allianser prövas, svek och faror lurar bakom varje hörn och systrarnas mod, kärlek och vilja att beskydda de man älskar testas till max.

Jag tyckte mycket om Farlig Förmåga och har längtat efter att få läsa uppföljaren, och jag måste säga att den var minst lika bra. 

Det är kul att komma tillbaka till Cates värld igen. Jag älskar historiska romaner och blev jätteglad när jag insåg att den här serien utspelar sig på 1800-talet (som är min favorittid). Jag tycker om handlingen riktigt mycket. Det tog mig ett tag att komma in i boken, men jag tror mer det hade med att jag inte hade tid att sitta ner och läsa än att den var seg. Jag gillade speciellt slutet, som också var en riktig cliffhanger. 

Jag gillar Cate. Jag tycker om hur mycket hon bryr sig om sina systrar och är villig att offra sin egen lycka för deras skull. Finn tycker jag mycket om i den här boken också, precis som Tess. Men alltså Maura. Det var länge sedan jag avskydde en karaktär så som jag avskyr henne. Hon är verkligen hemsk! Hon är så fruktansvärt självisk, osympatisk och oempatisk. Nämnde jag att hon var självisk? Jag förstår att hon kände sig sviken över det Elena gjorde mot henne, men alltså man kan väl inte bete sig hur illa som helst för det. Hon är ju en människa som styrs av sina känslor, men ibland måste hon väl stanna upp och tänka efter en gång extra innan hon handlar. Jag hoppas innerligt att hon gör någon slags karaktärsutveckling i nästa bok.

Slutet var som sagt en riktig cliffhanger och fick mig att gråta en skvätt. Längtar till sista boken kommer ut och det ska bli mycket spännande att se hur det slutar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar