fredag 16 maj 2014

Sommar för evigt - Jenny Han

Titel: Sommar för evigt (We’ll Always Have Summer)
Författare: Jenny Han
Serie: Summer #3
Antal sidor: 270
Utgivningsår: 2012 (2011)
Förlag: B Wahlström
Betyg: 3/5

Spoilers från föregående delar förekommer

Belly har haft två stora kärlekar i sitt liv, båda med efternamnet Fisher. Men hon valde Jeremiah. Jeremiah som alltid funnits där och som aldrig svikit henne. Och efter att ha varit oskiljaktiga i snart två år - de går till och med på samma college nu - är Belly säker på att Jeremiah är hennes livs kärlek. De bestämmer sig för att gifta sig på stranden i Cousins. Då dyker Conrad upp. Conrad som svek, men som fortfarande älskar henne. Plötsligt är de där igen, alla tre, i huset vid havet, och Belly börjar tveka. Kan hon verkligen gifta sig med Jeremiah om det innebär att hon förlorar Conrad? Belly tvingas konfrontera sina känslor för Jeremiah och Conrad och inse vad hon kanske alltid vetat: någons hjärta kommer att krossas.

 Jag måste säga att jag är ganska glad att den här serien nu är över. Jag kan väl inte direkt säga att jag har älskat den precis. Den är okej, men inte mycket mer än så. Mitt största problem är nog språket, men det tänker jag inte tjata om mer för det känns som jag har gjort det tillräckligt. Men är det någon som har läst serien på engelska och vet om ni upplevde språket hackigt och att det inte var något flyt i det?

Belly fortsätter att vara rätt irriterande. Hon tar en del idiotiska beslut och jag blev så otroligt irriterad på henne när hon i slutet på förra boken valde Jeremiah, bara för att hon inte kunde få Conrad. Hur schysst är det egentligen? Mot någon av dem? Nej, det tyckte jag inte var okej, inte när det var så uppenbart vem hon egentligen hade känslor för. På tal om Jeremiah så sjönk han rejält i mina ögon i den här boken. Och hur Belly bara kunde förlåta det han gjorde och sedan gå med på att gifta sig med honom och glömma allt som hänt, det förstod jag inte. Bokens höjdpunkt är helt klart Conrad. Jag älskar Conrad i den här boken. Han fick mitt hjärta att värka och jag ville bara att han skulle få må bra.

Hela boken går egentligen ut på att Belly har ångest över sitt bröllop, och det hela hade kunnat undvikas om hon och Jeremiah bara tänkte lite längre än näsan räckte. Hade de inte varit för det tre sista sidorna hade boken fått en tvåa i betyg, men de sista sidorna gjorde att det blev en trea istället. Jag fullkomligt älskade epilogen och det var nog ärligt talat det bästa med hela serien. Jenny Han lyckades knyta ihop historien på ett sätt som gjorde att jag blev mycket nöjd med slutet. Och även om jag inte är Hans störta fan efter den här serien, så har jag hört bra saker om hennes andra böcker och kommer förmodligen att ge henne en chans till i framtiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar