söndag 18 maj 2014

The Winner's Curse - Marie Rutkoski

Titel: The Winner’s Curse
Författare: Marie Rutkoski
Serie: The Winner’s Trilogy #1
Antal sidor: 355
Utgivningsår: 2014
Förlag: Farrar Straus Giroux
Betyg: 4/5

As a general’s daughter in a vast empire that revels in war and enslaves those it conquers, seventeen-year-old Kestrel has two choices: she can join the military or get married. But Kestrel has other intentions.  One day, she is startled to find a kindred spirit in a young slave up for auction. Arin’s eyes seem to defy everything and everyone. Following her instinct, Kestrel buys him—with unexpected consequences. It’s not long before she has to hide her growing love for Arin. But he, too, has a secret, and Kestrel quickly learns that the price she paid for a fellow human is much higher than she ever could have imagined.

Så fort jag hörde talas om The Winner’s Curse så ville jag läsa den för jag tyckte den lät så bra. Men sen trillade det in recensioner som inte var så jättepositiva och jag bestämde mig för att vänta lite med att köpa den. Men sen såg jag den på biblioteket och kunde inte låta bli att ta med mig den hem, och jag måste säga att jag tyckte om den.

Jag älskar världen som Marie Rutkoski har byggt upp. Den är väldigt intressant och jag gillade verkligen att läsa om den, önskar faktiskt att man hade fått veta lite mer om den. I efterordet stod det att Rutkoski inspirerades av antiken och det kändes verkligen för det var precis så jag tänkte mig att världen såg ut. Handlingen var också intressant, även om jag tyckte att den kunde vara aningen seg på sina ställen.

Jag gillade Kestrel, jag gillade att hon gick sin egen väg och stod på sig med vad hon tyckte om, till exempel som med hennes pianospelande. Jag gillade Arin också (har han inte ett så himla vackert namn förresten?!) och jag gillade hans och Kestrels relation. Det var lite svårt att veta var man hade honom ibland, men det var väl meningen, och om jag hade varit i hans sits hade jag nog betett mig likadant.  

The Winner’s Curse kanske inte tillhör en av mina absoluta favoritböcker, men jag tyckte om den, och jag tänker definitivt läsa uppföljaren när den kommer ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar