söndag 15 juni 2014

City of Heavenly Fire - Cassandra Clare

 Titel: City of Heavenly Fire
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #6
Antal sidor: 725
Utgivningsår: 2014
Förlag: Margaret K. McElderry
Betyg: 5/5

Spoilers från föregående delar förekommer, plus spoilers från The Infernal Devices

In this dazzling and long-awaited conclusion to the acclaimed Mortal Instruments series, Clary and her friends fight the greatest evil they have ever faced: Clary's own brother. Sebastian Morgenstern is on the move, systematically turning Shadowhunter against Shadowhunter. Bearing the Infernal Cup, he transforms Shadowhunters into creatures out of nightmare, tearing apart families and lovers as the ranks of his Endarkened army swell. The embattled Shadowhunters withdraw to Idris - but not even the famed demon towers of Alicante can keep Sebastian at bay. And with the Nephilim trapped in Idris, who will guard the world against demons? When one of the greatest betrayals the Nephilim have ever known is revealed, Clary, Jace, Isabelle, Simon, and Alec must flee - even if their journey takes them deep into the demon realms, where no Shadowhunter has set foot before, and from which no human being has ever returned... 

Jag vet inte om jag har nämnt det någon gång innan, men jag är ett stort Cassandra Clare-fan. Hon är en av mina absoluta favoritförfattare och jag har älskat allting jag har läst av henne hittills. Jag måste säga att även om jag hade sett väldigt mycket fram emot City of Heavenly Fire så var det inte fören ett par dagar innan boken kom ut som jag började bli riktigt exalterad, och väldigt nervös eftersom jag hade så höga förväntningar (och var också livrädd över att inte veta vem som skulle dö). Men det hade jag inte behövt vara, för boken var alldeles fantastisk och serien fick, enligt mig, ett mycket, mycket bra avslut.

Det finns så mycket jag bara älskar med Cassandra Clares böcker. Hennes sätt att skriva, hennes sätt att hela tiden ändra riktning i sin historia så att man hela tiden sitter på helspänn och smått chockad, hennes humor och, framför allt, hennes karaktärer. Handlingen i boken är helt fenomenal, och även när tempot är lite långsammare så märker jag inte av det för jag känner hela tiden att jag måste läsa vidare för att få veta vad som ska hända. Det är alltid mycket action i böckerna och den här boken var inget undantag. På mer än ett ställe satt jag och bet på naglarna med ett bultande hjärta. Man kan aldrig lista ut vad som ska hända (inte jag i alla fall), och det älskar jag.

Precis som handlingen så är karaktärerna fenomenala. Jag har haft mina problem med i princip allihop, men när allt kommer omkring så älskar jag dem alla så himla mycket. Clary och Jace, Simon, Isabel, Alec och Magnus är ju utan tvekan mina favoriter och det kändes så bra att få läsa om dem igen. Jem är ju också med i den här boken (ingen spoiler om man läst Clockwork Princess) och jag kan ju säga att jag grät som en liten unge varje gång han var med. Några nya karaktärer som också var med var Emma Carstairs och Julian Blackthorn med syskon (som kommer ha huvudrollerna i The Dark Artifices) och jag bara älskade att få lära känna dem. Men jag måste säga att till en början var jag lite tveksam. För även om jag gillade att läsa om dem, så kände jag att de kommer att få en hel serie sen och det kändes som att jag hellre ville läsa om de andra karaktärerna istället, men efter ett tag så släppte jag det och började älska att läsa om Emma och syskonen Blackthorn. Sebastian fullkomligt hatar jag. Men han är en sådan där karaktär som man älskar att hata, och han är verkligen en väldigt bra villain (kommer inte på ett bra svenskt ord), mycket bättre än Valentine tycker jag.

Clockwork Princess är fortfarande min favorit av Cassandra Clares böcker, The Infernal Devices kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta, men City of Heavenly Fire kommer inte långt efter! Clare har ju sagt att man ska kunna läsa The Mortal Instruments och The Infernal Devices oberoende av varandra, men det håller jag nog inte riktigt med om, för det går inte att läsa den här boken utan att spoila hela slutet på Clockwork Princess, vilket är lite synd. Men för min del gör det inget och jag tycker att Clare har lyckats att knyta ihop historien på fantastiskt sätt. Hon lyckas att väva ihop historien med The Infernal Devices och lyckats att lägga upp för The Dark Artifices samtidigt som hon avslutar The Mortal Instruments med bravur. Jag kan inte vänta tills Lady Midnight kommer ut och jag är väldigt glad att Clare kommer att fortsätta att skriva om sin shadowhunter-world för jag avgudar den och kommer att läsa allt som finns att läsa om den!       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar