tisdag 19 augusti 2014

Mina hemligheter - Sophie Kinsella

Titel: Mina hemligheter (Can You Keep a Secret?)
Författare: Sophie Kinsella
Serie: -
Antal sidor: 348
Utgivningsår: 2003
Förlag: Damm
Betyg: 5/5

Emma är som vilken tjej som helst. Hon har några få små hemligheter. HEMLIGHETER SOM...
... hennes mamma inte får veta om:
1. Jag miste min oskuld tillsammans med Danny Nussbaum i gästrummet, medan mamma och pappa satt nere i vardagsrummet och tittade på Ben Hur.
... hennes pojkvän inte får veta om:
2. Jag väger 59 kilo. Inte 52, som min pojkvän Connor tror.
3. Jag har alltid tyckt att Connor är lite lik Ken. Ken i Barbie och Ken, alltså.
... hennes kollegor inte får veta om:
4. När min kollega Artemis retar gallfeber på mig vattnar jag hennes krukväxt med apelsinjuice. (Det blir nästan varje dag.)
5. Det var jag som hade sönder kopiatorn den där gången. Och faktiskt alla de andra gångerna också.
...hon inte delar med någon i hela världen:
6. Stringtrosor gör ont.
7. Jag förfalskade mitt mattebetyg för att förbättra mitt CV.
8. Jag har ingen aning om vad bokstäverna i NATO står för. Eller vad NATO är...
Men så avslöjar hon plötsligt alla sina hemligheter för en okänd snygging ombord på ett flygplan. En man som hon aldrig trodde hon skulle träffa igen. Men ödet vill annorlunda...

Mina hemligheter är en av mina favoritböcker när det kommer till chic lit och en av Sophie Kinsellas bästa. Det här är säkert fjärde eller femte gången jag läser den och varje gång jag behöver något roligt och lättsamt läser jag om den.

Jag älskar karaktärerna. Emma är så rolig och en så bra karaktär, men det blir liksom inte för mycket. Hon är rolig på ett lagom sätt. Jag skrattar så åt vad hon hittar på och hur hon trasslar in sig i olika situationer. Jack tycker jag också mycket om och jag gillar hans och Emmas relation. Av de andra karaktärerna tycker jag om de flesta, men Connor och Kerri var väl inga favoriter direkt.

Handlingen är så bra och så rolig. Emmas missöden och tokigheter gör hela handlingen och boken är så hysteriskt rolig på sina ställen så det finns inte.

En helt klart en läsvärd bok om man vill ha något lättsmält som får en att skratta. Jag rekommenderar den verkligen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar