söndag 17 augusti 2014

Längtans rike - Libba Bray

 Titel: Längtans rike (The Sweet Far Thing)
Författare: Libba Bray
Serie: Gemma Doyle #3
Antal sidor: 797
Utgivningsår: 2009
Förlag: B Wahlströms
Betyg: 5/5

Spoilers från föregående delar förekommer

Mycket har hänt sedan dagen Gemma Doyle anlände till Spence-akademin för unga damer... Efter att hennes mor har mördats och hennes far blivit beroende av laudanum har Gemma trots allt funnit en oväntad inre styrka. Det senaste året har hon också upptäckt sin förmåga att resa till den andra världen, till Riket, där mörk magi styr över kaos. Hon har trotsat och genomlidit faror, men till sist lyckats binda magin till sig själv och skaffat vänner på oväntat håll. Det är slutligen dags för Gemmas debut i societeten och hon kommer nu, tillsammans med Ann och Felicity, att sättas på hård prövning. Orden - det mystiska sällskap som hennes mor en gång var medlem av, kämpar för att ta kontroll över Riket. Och det gör samtidigt broderskapet Rakshana. Spence-akademins östra flygel är under nyuppbyggnad, men varför just nu? Gemma och hennes vänner träffar åter Penelope, men hon är sig inte alls lik. Och deras vänskap står inför den största prövningen hittills, när Gemma slutligen tvingas bestämma vilken roll hon ska anta...

Det är så svårt att skriva en recension på sista boken i en av sina favoritserier. Speciellt eftersom att det här är en omläsning och jag redan har läst den här en gång innan. Men jag ska försöka göra mitt bästa.

Det här är utan tvekan den boken som jag tycker bäst om i serien. Handlingen är fantastisk. Allting ställs på sin spets för Gemma och de andra och alla lösa trådar knyts ihop. Även fast boken är nästan 800 sidor långt kunde jag inte lägga den ifrån mig, jag tappade aldrig interesset och jag ville aldrig att den skulle ta slut.

Som jag har sagt i de tidigare recensionerna så älskar jag Gemma så mycket. Hon är så modig och jag älskar verkligen hur hon står upp för sig själv och även om vägen ibland är lång så tar hon till slut de rätta besluten. Jag kan inte ens beskriva min kärlek till Kartik, han är en av mina absoluta favoritkaraktärer och jag älskar honom så himla mycket. Det känns som att det mest blir en upprepning av vad jag har sagt i de tidigare recensionerna men jag känner likadant om de andra karaktärerna som jag gjort innan. Penelope tycker jag faktiskt inte alls om, och även om jag vet att det är rikena som har ändrat henne så var hon inte så trevlig innan hon fastnade där heller. Felicity och Ann tillhör inte mina favoritkaraktärer, men eftersom att de är så himla komplexa kan jag bara inte låta bli att tycka om dem.

Jag tänker inte säga så mycket om slutet för jag vill inte spoila någon men jag tycker att det var alldeles fantastiskt, samtidigt som jag fullkomligt hatar det. Och jag tror att om man läser boken så kommer man att förstå varför. Som jag sagt innan så är det här en av mina absoluta favoritserier och jag älskar den så fruktansvärt mycket! Jag rekommenderar verkligen serien till alla. Det är konstigt att jag inte har läst något mer av Libba Bray än den här serien, men det kommer jag definitivt att göra och efter att ha läst om den här serien nu så är jag mer peppad än någonsin för att läsa mer av henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar