fredag 14 november 2014

Rasande stjärna - Moira Young

23126127Titel: Rasande stjärna (Raging Star)
Författare: Moira Young
Serie: Dustlands #3
Antal sidor: 475
Utgivningsår: 2014
Förlag: Rabén & Sjögren
Betyg: 5/5

Spoilers från föregående delar förekommer

Saba is ready to seize her destiny and defeat DeMalo...until she meets him and finds herself drawn to the man and his vision of a healed earth, a New Eden. DeMalo wants Saba to join him, in life and work, to build a stable, sustainable world…for the chosen few. The young and the healthy. Under his control. Jack’s choice is clear: to fight DeMalo and try to stop New Eden. Presumed dead, he's gone undercover, feeing Saba crucial information in secret meetings. Saba hides her connection with DeMalo and commits herself to the fight. Joined by her brother, Lugh, and her sister, Emmi, Saba leads a small guerilla band against the settlers and the Tonton militia. But the odds are overwhelming. Saba knows how to fight—she's not called the Angel of Death for nothing. But what can she do when the fight cannot be won? Then DeMalo offers Saba a chance—a seductive chance she may not be able to refuse. How much will she sacrifice to save the people she loves?

Det här en av mina absoluta favoritserier och jag har väntat och längtat så fruktansvärt mycket på att den här sista delen ska komma ut. Jag hittade Blodröd väg av en slump på biblioteket och bestämde mig för att plocka upp den och det är jag så glad över. Jag har älskat de andra två delarna så mycket och jag hade väldigt höga förväntningar på den här, och jag måste säga att den levde upp till dem.

Jag fullkomligt älskar världen som Moira Young har byggt upp. Jag är svag för postapokalyptiska världar och den här världen är så mörk och annorlunda. Handlingen tycker jag också är helt fenomenal och jag har älskat att följa Saba och hennes äventyr. Handlingen i den här boken är spännande, precis som det har varit innan och man sitter hela tiden och undrar vad som kommer att hända på slutet. Jag kan säga att jag inte alls hade väntat mig det som hände på slutet och det var en plot twist som gjorde mig rätt chockad.

Saba är inte den mest lättomtyckta karaktären, men hon har verkligen genomgått en så stor utveckling sen början på Blodröd väg och jag tycker så fruktansvärt mycket om henne. Hon är så stark och modig, men samtidigt är hon självisk och envis och det är det som gör att jag tycker om henne, att hon är så komplex, precis som människor är. Jack är också en karaktär som jag tycker väldigt mycket om, precis som Emmi. Lugh däremot har jag inte fått grepp om innan och det får jag inte efter den här boken heller, och jag är faktiskt inte riktigt säker på vad jag egentligen tycker om honom. Och sist men inte minst har vi DeMalo. Jag måste erkänna att jag faktiskt har tyckt om honom innan, jag har, precis som Saba fallit för hans charm och manipulativa personlighet, men här visar han vilken skitstövel han faktiskt är.

Som sagt älskar jag den här serien så mycket och jag är så ledsen att den nu är över. Men om Moira Young skriver fler böcker kommer jag definitivt att läsa dem! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar