söndag 12 april 2015

Outpost & Horde - Ann Aguirre

10193062Titel: Outpost
Författare: Ann Aguirre
Serie: Razorland #2
Antal sidor: 317
Utgivningsår: 2012
Förlag: Feiwel & Friends
Betyg: 4/5

Spoilers från föregående del förekommer

Deuce’s whole world has changed. Down below, she was considered an adult. Now, topside in a town called Salvation, she’s a brat in need of training in the eyes of the townsfolk. She doesn't fit in with the other girls: Deuce only knows how to fight. To make matters worse, her Hunter partner, Fade, keeps Deuce at a distance. Her feelings for Fade haven’t changed, but he seems not to want her around anymore. Confused and lonely, she starts looking for a way out. Deuce signs up to serve in the summer patrols—those who make sure the planters can work the fields without danger. It should be routine, but things have been changing on the surface, just as they did below ground. The Freaks have grown smarter. They’re watching. Waiting. Planning. The monsters don’t intend to let Salvation survive, and it may take a girl like Deuce to turn back the tide.

Jag läste Enclave i början av 2014 och även om jag verkligen tyckte om den så dröjde det av någon anledning innan jag köpte de två sista delarna. Jag hade väldigt höga förhoppningar på Outpost och även om den inte var riktigt lika bra som första boken så gillade jag den riktigt mycket.

Jag hade glömt hur mycket jag fullkomligt älskar Deuce. Hon är en sådan fantastisk karaktär! Jag älskar hennes sätt att se på världen, hur hon tycker att hon är vuxen för att hon har klarat sig själv i princip hela livet och jag älskade hur hon ifrågasatte reglerna i Salvation. Hur hon inte för sitt liv kunde förstå varför inte kvinnorna hade samma rättigheter som männen. Fade tycker jag också så mycket om och jag älskar Deuce och Fades relation, hur enkel och naturlig den är och att den inte tar upp hela handlingen.

Handlingen tycker jag också så mycket om. Den är spännande och jag vill hela tiden fortsätta att läsa för att få reda på vad som kommer att hända. Det här med att zombiesarna blir smartare hela tiden är ju väldigt creepy.

Tyckte som sagt mycket om den här boken och ser fram emot att läsa avslutningen.


10596724

Titel: Horde
Författare: Ann Aguirre
Serie: Razorland #3
Antal sidor: 422
Utgivningsår: 2013
Förlag: Feiwel & Friends
Betyg: 5/5

Spoilers från föregående delar förekommer

The horde is coming. Salvation is surrounded, monsters at the gates, and this time, they're not going away. When Deuce, Fade, Stalker and Tegan set out, the odds are against them. But the odds have been stacked against Deuce from the moment she was born. She might not be a Huntress anymore, but she doesn't run. With her knives in hand and her companions at her side, she will not falter, whether fighting for her life or Fade's love. Ahead, the battle of a lifetime awaits. Freaks are everywhere, attacking settlements, setting up scouts, perimeters, and patrols. There hasn't been a war like this in centuries, and humans have forgotten how to stand and fight. Unless Deuce can lead them. This time, however, more than the fate of a single enclave or outpost hangs in the balance. This time, Deuce carries the banner for the survival of all humanity.

Jag hade så höga förväntningar på Horde innan jag läste den för att jag hade hört att den skulle vara fantastisk, och jag kan bara hålla med dem som säger det, för det var den. Vilken fantastisk avslutning!

Det här är utan tvekan en av de bästa serieavslutningar jag läst. Den var i princip spännande från sidan ett och även om den var betydligt tjockare än de andra två delarna så tappade jag aldrig intresset. Aguirre lyckades hålla spänningen upp boken igenom. Hon lyckas också knyta ihop säcken på ett väldigt bra sätt. Jag fick svar på alla frågor jag hade och lämnades inte med några frågetecken.

Decue är lika fantastisk som hon varit i de andra delarna och det är Fade med. Jag älskar dem båda så himla mycket. Ann Aguirre har verkligen lyckats att skapa komplexa karaktärer, och det gäller verkligen alla karaktärerna.

Jag har inte så mycket mer att säga om den här boken, utan jag tycker att man måste läsa den själv för att förstå hur bra den faktiskt är. Så har ni inte läst den här serien än tycker jag att ni ska göra det på en gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar