söndag 18 augusti 2013

Demon Glass & Spell Bound - Rachel Hawkins

Titel: Demon Glass
Författare: Rachel Hawkins
Serie: Hex Hall #2
Antal sidor: 359
Utgivningsår: 2011
Betyg: 5/5


Spoilers från föregående del förekommer 

Sophie Mercer thought she was a witch. That was the whole reason she was sent to Hex Hall, a reform school for delinquent Prodigium (a.k.a. witches, shape-shifters, and faeries). But that was before she discovered she's actually a demon, and her hot crush Archer Cross, is an agent for the eye, a group bent of wiping her kind of the face of earth. What's worse, she has powers that threaten the lives of everyone she loves. Which is precisely why Sophie decides she must go to London for the Removal. a dengerous procedure that will either destroy her powers for good - or kill her. But once Sophie arrives, she makes a shocking discovery: someone in raising new demons in secret, and planning to use their powers to destroy the world. Meanwhile, The Eye is set on hunting Sophie down, and they're using Archer to do it. But is's not like she has feelings for him anymore. Does she?

Jag tyckte att Hex Hall var bra, men jag tycker att Demon Glass var ännu bättre. Jag älskade den! Jag älskar Sophie, hennes berättarröst är jättebra och jag älskar hur sarkastisk hon är. Jag gillade Archer i Hex Hall och jag kände mig ungefär lika förråd som Sophie när det visade sig att han var en spion för The Eye. Här går han lite upp och ner i den här boken och jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag tycker om honom. En som jag däremot tycker väldigt mycket om är Cal och jag är så glad att han har en större roll än i första boken. 

Handlingen tycker jag är mycket bra. Det händer saker hela tiden och det hinner aldrig bli tråkigt. Och slutet. Vilken cliffhanger! 


Titel: Spell Bound
Författare: Rachel Hawkins
Serie: Hex Hall #3
Antal sidor: 327
Utgivningsår: 2012
Betyg: 5/5 

Spoilers från föregående delar förekommer

Talk about bad timing... Just as Sophie Mercer has come to accept her extraordinary magical powers as a demon, the Prodigium Council strips them away. With her powers locked inside her, Sophie is defenseless. Or at least that's what she thinks, until she makes a suprising discovery. An epic war is coming, and it is belived that Sophie is the only one powerful enough to stop the world from ending. But without her magic, Sophie isn't so sure. The only spell that can help is Hex Hall - the place where it all began. Even with the vampire Jenna; her boyfriend Archer, her fiancé Cal (yeah, her love life is complicated); and somewhat friendly ghost at her side, the fate of all Prodigium rests on Sophie's shoulders alone- Sophieäs bound for one hell of a ride... Can she get her powers bakc before it's to late.   

Så fort jag hade läst ut Demon Glass var jag tvungen att börja läsa Spell Bound, och jag var väldigt glad att jag hade den hemma. Handlingen tar vid där den slutade i Demon Glass och jag tycker att den är bra även här. Inte riktigt lika bra som i Demon Glass, vilket jag tycker är den bästa boken i serien, men ändå väldigt bra. Jag vet inte hur många gånger jag har blivit överraskad i den här serien, vilket är en sak jag verkligen uppskattar. Jag har inte lyckats räkna ut vad som ska hända och varje gång jag tror att jag har gjort det har jag haft fel.

Sophies berättarröst fortsätter att vara fantastisk, alltså hennes ironi i allting är verkligen en sak som gör den här serien så bra. Det finns bara en sak som hon gjorde och som jag blev irriterad på, men det är en spoiler, så mer om det i spoilerdelen. Cal fortsätter att växa på mig och jag tycker verkligen väldigt mycket om honom. Även Archer växer på mig under den här boken och jag gillar honom lika mycket som jag gjorde i Hex Hall. Jenna har jag gillat i de båda tidigare böckerna och fortsätter att göra det här.

Jag gillade slutet på serien väldigt mycket, förutom en sak som fullkomligt krossade mitt hjärta. Jag tycker väldigt mycket om den här serien och skulle rekommendera den vidare, och jag ser nu fram emot att läsa School Spirits som är första boken i Rachel Hawkins nya serie.

Spoilers:    
-Triangeldramat. Varför? Jag hatar triangeldramer och här var det så fruktansvärt onödigt. Jag tyckte om Sophie hela tiden förutom de gångerna hon skulle hålla på och kyssa Cal, så himla onödigt när det var uppenbart att hon var förälskad i Archer. Men jag gillade hur det hela löste sig efter att Sophie och Cal pratade innan de gick in i den där grottan.

-Slutet. Cal. Gud vad jag grät! Jag gillade verkligen Cal så mycket och jag blev så himla ledsen när han dog. Var det verkligen nödvändigt? Kunde han inte bara fått leva? Men det var så fint när han kom tillbaka och helade marken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar