söndag 20 juli 2014

Inte helt perfekt - Lucy-Anne Holmes

Titel: Inte helt perfekt (The (Im)perfect Girlfriend
Författare: Lucy-Anne Holmes
Serie: Sara Sargeant #2
Antal sidor: 364
Utgivningsår: 2010
Förlag: Pocketförlaget
Betyg: 2/5

Spoilers från föregående del förekommer

Sarah Sargeant är tillbaka! Och äntligen har hon träffat den rätte. Den perfekte pojkvännen. Dessutom ska hon åka till Hollywood för att spela in en film. Livet leker. Men säg den lycka som varar, för Sarah vore inte Sarah om hon inte lyckades strula till det riktigt ordentligt. När gick det egentligen på tok? Var det när hon hittade fotot av den halvnakna före detta flickvännen i sin pojkväns filofax? Eller kanske när hon fick veta att hon skulle spela in en ångande het sexscen med den snyggaste mannen i världen, någonsin? Att leva lycklig i alla sina dagar visar sig vara svårare än man skulle kunna tro. 


Efter att ha läst Wedding Night av Sophie Kinsella så kände jag för att läsa något mer i samma stil, så jag plockade upp Inte helt perfekt som har legat oläst i min bokhylla ett bra tag nu. Jag tyckte mycket om den första boken, Femtio sätt att hitta den rätta, och hade väldigt höga förväntningar på den här boken. Men den levde verkligen inte alls upp till dem, jag blev så besviken på den här boken och tyckte inte alls om den.

Nu var det ett par år sedan jag läste den första boken, men jag kommer ihåg att jag verkligen gillade den, att jag tyckte att den var så himla rolig. Man kan väl säga att den här boken saknade allt som den första hade. Den var rolig på sina ställen, men på de flesta ställen där det var förmodligen var meningen att det skulle vara roligt, tyckte jag bara att det var överdrivet och obekvämt. Handlingen var inte heller något som jag tyckte om. Det hände en grej ganska i början av boken som förstörde hela boken för mig, och jag kunde inte riktigt komma över det sen. Det känns som att författaren har försökt göra boken lite mer ”känslosam”, men hon har gjort det på helt fel sätt (enligt mig) och det blev bara pannkaka av alltihop. Jag hade också lite svårt att förstå tidsspannen, många saker gick väldigt fort och jag hade svårt att förstå hur allt hängde ihop.

Men det som stör mig mest med boken är karaktärerna. Alltså herregud. De här människorna ska vara i trettioårsåldern, men de betedde sig som om de var femton. Sarah och Simon började bråka nästan så fort boken började och sedan betedde de sig så fruktansvärt omoget att jag knappt stod ut. Och det jag tyckte om med dem i första boken fanns inte alls där och jag ville mest skrika åt dem. Av de andra karaktärerna gillar jag egentligen bara Rachel och Eamon.

Jag gillar verkligen inte att säga att böcker är dåliga, men jag tyckte verkligen inte om den här boken. Gillar man den första boken tycker jag faktiskt att man kan strunta i att läsa den här, för det är ingen bra uppföljare och jag önskar att det bara hade funnits en bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar