torsdag 25 juli 2013

The Throne of Fire - Rick Riordan

Titel: The Throne of Fire
Författare: Rick Riordan
Serie: The Kane Chronicles #2
Antal sidor: 446
Utgivningsår: 2011

Betyg: 5/5

Spoilers från föregående del kan förekomma

Ever since the gods of Ancient Egypt were unleashed in the modern world, Carter Kane and his sister Sadie have been in trouble. As descendants of the House of Life, the Kanes have some powers at their command, but the devious gods haven't given them much time to master their skills at Brooklyn House, which has become a training ground for young magicians. And now their most threatening enemy yet - the chaos snake Apophis - is rising. If they don't prevent him from breaking free in a few days' time, the world will come to an end. In other words, it's a typical week for the Kane family. To have any chance of battling the Forces of Chaos, the Kanes must revive the sun god Ra. But that would be a feat more powerful than any magician has ever accomplished. First they have to search the world for the three sections of the Book of Ra, then they have to learn how to chant its spells. Oh, and did we mention that no one knows where Ra is exactly? 

Rick Riordan har gjort det igen. Inte så mycket mer att säga, The Throne of Fire är ytterliggare en mycket bra bok av Mr Riordan. Precis som alla Riordans böcker är den actionspäckad från första sidan till sista. Det händer saker hela tiden och man blir aldrig uttråkad. Jag gillar handlingen med att Carter och Sadie måste hitta de tre delarna till Ra:s bok och jag gillar alla äventyr de är med om.

Men bokens höjdpunkt är ändå karaktärerna. Alltså Sadie Kane. Jag älskar henne! Jag tycker att hon är en sådan fantastik karaktär, hennes ironiska kommentarer och dialoger med de andra karaktärerna fick mig att skratta många gånger. Sadies berättarröst är en av de bästa jag har läst. Jag tycker även väldigt mycket om Carter och jag gillar att det framgår mer och mer i den här boken hur lika syskonen är. Sen älskar jag de här parenteserna som Carter och Sadie sätter in medan de berättar historien, de är så roliga och jag tycker det är ett så roligt sätt att berätta boken på. Av de nya karaktärerna är Bes den jag tycker bäst om och av de gamla tycker jag att är roligast att läsa om Bast och Anubis. 

En mycket bra bok och jag ska läsa den sista delen så snart som möjligt. Den innehåller också novellen med både Carter och Percy. Som jag ser fram emot att läsa den!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar