fredag 15 augusti 2014

Upprorsänglar - Libba Bray

Titel: Upprorsänglar (Rebel Angels) 
Författare: Libba Bray
Serie: Gemma Doyle #2
Antal sidor: 518
Utgivningsår: 2008
Förlag: B Wahlströms
Betyg: 5/5

Spoilers från föregående del förekommer

Julen närmar sig och Gemma Doyle ser fram emot att få komma bort från Spence internatskola och spendera lovet i London tillsammans med sina vänner. Societetslivet lockar med glittrande baler, fjärran från flickskolans stränga regler och mörka salar. Mitt bland huvudstadens virvlande förströelser blir Gemmas syner allt starkare. Synerna som hon har sett som har visat vägen in i en ny dimension. Hon ser tre vitklädda unga kvinnor. Något hemskt har hänt dem - något som bara går att finna svaret på i den andra dimensionen.

Så fort jag hade läst ut Ögat över månskäran kastade jag mig över Upprorsänglar och jag tycker precis lika mycket om den som jag tyckte om den första boken, om inte lite mer.

Jag älskar verkligen handlingen i den här serien. Den här tar boken utspelar sig mestadels i London under julen och det är så roligt att läsa om balerna som Gemma går på samtidigt som hon försöker reda ut mysteriet om hur rikena fungerar. Jag tycker så mycket om att läsa om rikena. Det är så häftigt och jag kan precis se framför mig hur allt ser ut.

Karaktärerna är precis lika bra i den här boken som i den första. I alla fall Gemma som jag fortfarande älskar. Hon gör misstag och beter sig ibland som en bortskämd snorunge, men jag kan inte låta bli att tycka om henne ändå för när det väl kommer till kritan tar hon rätt beslut och står up för vad hon tror på. Kartik älskar jag så mycket och jag tycker så mycket om hans och Gemmas relation, även om jag kan bli lite irriterad på att de bråkar så mycket. Om de bara litade lite mer på varandra så skulle de ha betydligt mindre problem, men jag vet ju att det beror på tiden de lever i. De andra karaktärerna har jag fortfarande väldig blandade känslor för och av de nya karaktärerna var jag inte särskilt förtjust i Simon.

Jag ser fram emot att läsa den sista boken och det ska bli spännande att se hur det slutar.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar