måndag 24 november 2014

Tyst - Hanna Harrington

17909965Titel: Tyst (Speechless)
Författare: Hannah Harrington
Serie: -
Antal sidor: 304 
Utgivningsår: 2013
Förlag: Harlequin
Betyg: 4/5

Att säga förlåt är inte tillräckligt Chelsea har aldrig kunnat bevara en hemlighet ... förrän nu. Alla har någon gång skvallrat om något de inte borde - men senaste gången Chelsea avslöjade en hemlighet ledde det till att någon nästan dog. Så Chelsea bestämmer sig för att avge ett tysthetslöfte. Om hon håller munnen stängd kan saker åtminstone inte bli värre, eller hur? Fel. Att plötsligt stå upp för något hon tror på gör den tidigare populära Chelsea utstött och trakasserad. Men med hennes nya sätt att kommunicera möter hon också nya oväntade vänner, som skateboardkillen Sam. Han är den sista personen som borde ge Chelsea en andra chans, det är hans bästa vän som skadades mest av hennes skvaller. Men trots det är han den enda som förstår. Och den enda som kan hjälpa Chelsea att upptäcka vem hon egentligen är ... och vem hon vill vara. 

Jag visste inte särskilt mycket om Tyst innan jag läste den. Den fick en del bra kritik när den kom ut på svenska, men sen har jag liksom inte hört så mycket om den, men det har ändå varit en bok som jag har varit intresserad av att läsa. Så när jag såg den på bokmässan kände jag att jag var tvungen att köpa den. Jag hade inga som helst förväntningar på boken och den överraskade mig mycket, för jag tyckte väldigt mycket om den.

Jag tycker så mycket om handlingen i den här boken och boken tar upp ett allvarligt ämne som man inte kan prata nog om. Jag tänker inte säga vad det är som händer där i början av boken och som får Chelsea att sluta att prata för att jag vill inte spoila något, men det gjorde mig så fruktansvärt arg, ledsen och upprörd att det hände och det gör mig så förbannad att det är 2014 och sånt här fortfarande existerar. Men jag gillar det som händer efteråt, hur Chelsea tar ansvar för det som hänt.

Och på tal om Chelsea så tyckte jag väldigt mycket om henne. I början tyckte jag hon var rätt bitchig, självisk och ytlig, men hon genomgår en förändring som jag verkligen tycker om. Sam tyckte jag också så mycket om, han var så söt och snäll och jag älskar människor som honom. Asha tyckte jag också mycket om. Och jag gillade verkligen Andy och Noah och jag önskar att man hade fått se mer av Noah. Kristen tålde jag inte och jag tycker att hon var hemsk. Min fråga är om det alltid finns en bitchig populär tjej i alla amerikanska high schools? För jag kan inte alls komma ihåg att det var så när jag gick i skolan och det verkar alltid finnas med i amerikanska böcker/filmer.

Tyst tar upp ett allvarligt ämne, men boken är även skriven med humor vilket inte gör den supertung. Jag tyckte så mycket om den och rekommenderar den verkligen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar