söndag 11 januari 2015

The Retribution of Mara Dyer - Michelle Hodkin

15768409Titel: The Retribution of Mara Dyer
Författare: Michelle Hodkin
Serie: Mara Dyer #3
Antal sidor: 470
Utgivningsår: 2014
Förlag: Simon & Schuster Books for Young Readers
Betyg: 5/5

Spoilers från föregående delar förekommer

Mara Dyer wants to believe there's more to the lies she’s been told. There is. She doesn’t stop to think about where her quest for the truth might lead. She should. She never had to imagine how far she would go for vengeance. She will now. Loyalties are betrayed, guilt and innocence tangle, and fate and chance collide in this shocking conclusion to Mara Dyer’s story. Retribution has arrived. 

Att det här har varit en mycket, mycket efterlängtad serieavslutning för mig, och för många andra, är väl ingen nyhet. Jag har väntat och längtat och varit så spänd och nyfiken på hur det skulle sluta. Och jag måste säga att det var värt väntan, för hjälp vilken bok och hjälp vilken avslutning.

Det är egentligen svårt att säga något om handlingen utan att spoila något, men låt mig säga att om de andra böckerna har varit creepy, så var den här mindre creepy men mycket mer blodig. Handlingen är alldeles fenomenal och jag var orolig för att man inte skulle få svar på alla frågor jag hade, men det fick jag och jag är mycket nöjd med hur det hela slutade. Och alltså, det där allra sista i boken (ni som läst vet vad jag menar), det blev jag så blown away av det så jag vet inte vad. Det var så fruktansvärt bra och så smart och bara så underbart.

Jag älskar Mara, hon är en sådan fantastiskt karaktär. Hon balanserar hela tiden på den där gränsen mellan att vara "ond", ibland passerar hon den till och med och jag bara älskar det. Jamie gillar jag mycket, precis som Stella (även om jag blev besviken att man inte fick veta vad som hände med henne, hon bara försvann liksom. Och när jag ändå håller på tänker jag säga något om Noah. Jag visste hela tiden att han inte var död, men jag måste erkänna att jag blev lite orolig där när Kells sa att han verkligen var död. Och jag bara älskar honom så himla mycket).

Jag är ledsen att den här fantastiska serien nu är slut, men jag är säker på att jag kommer att läsa om den någon gång och då se allt med andra ögon. Jag tyckte så mycket om den här serien och är så nöjd med hur det slutade.  

1 kommentar:

  1. Vad skönt att du tyckte om slutet, har hört en del som är missnöjda och det gjorde mig tveksam att plocka upp den här serien... Men nu är jag peppad igen! :D
    SV: Oh no! Köp ett tangentbord! Mitt kostade 250 kr men det fanns både billigare och dyrare, SÅ VÄRT! Du ska ju inte få ont i handlederna av skrivandet ''/ Haha, jag kan ju avslöja att det inte brukar se ut så hela tiden, det där var precis efter att jag hade rensat upp allt bråte jag brukar dumpa där xD

    SvaraRadera